El Greco - A görög


Véletlemül akadtam rá a filmre valamelyik adó esti kínálatában. Nem az elejétől csatlakoztam be a történetbe.

Mit tudtam El Greco-ról?
Csak annyit, hogy görög, híres festő, több művét is láthattam már, több mint valószínű, hogy tanultam is róla. Ha már ráakadtam a filmre megnézem. Jól döntöttem, mert szeretem a  történelmet, imádom a művészetet és a művészeket, akik ugyanazt mindig  máshogy látnak.

El Greco elhagyta hazáját és Itáliába ment tanulni. Mestere hamar felfigyelt rá, neki köszönheti a művésznevét. Hasznos tanácsaival készítette fel az önálló alkotásra.

Barátokat, pártfogókat szerez Spanyolországban - közéjük tartozik Fernado Nino de Guevara, itt válik ismertté és sikeressé. A görög mentalitása a tanácsok ellenére is felülkerekednek:  az emberek kíváncsiak az igazságra, de csak annyit mutass, amennyire  fel vannak készülve.


Fernado Nino de Guevara papból lett inkvizítor, aki saját magát is becsapja képtelen elfogadni a tényt, hogy inkvizítor. A múltba vesző barátság sem mentség El Greco gyalázatos művére.A kereszténység és az inkvizíció mindenki felett állt.

El Greco, azaz Δομήνικος Θεοτοκόπουλος, Domenikos Theotokopulos, latinos írásmóddal Domenico Theotocopuli az inkvizícióval is szembeszállt és sikeresen feloldozást nyert az istenkáromlás bűne és az egyház megsértése alól.

A baráti közbenjárás kizárt, isteni csoda vagy a vak szerencse, esetleg az igazásg, ami miatt nem égették meg a hozzá hasonló művészek, tudósok példáját követve.

Nem rangsorolnám ezt a filmet, mert isten igazából ez egy különleges darab. Nem szeretném azt mondani, hogy nagyon jó, azt sem, hogy nagyon nem jó. Nekem tetszett, de ez nem jelenti azt, hogy másoknak is tetszene. Tehát csak annyit tudok mondani, hogy: aki szereti a történelmet, az életrajzi filmeket és a művészet sem hagyja hidegen az nézze meg és kommentelje ide a véleményét.

Megjegyzések